Julia Peirone explores issues of identity and the construction of gender in her photographic and video work. Her visual world is populated by teenage girls and young women still forming their identities. The modern-day visual culture favors self-glorification and an obsession with abstract and hard-to-obtain ideals of beauty. Peirone explores and captures her protagonists‘ search for themselves and their sexuality while confronted by feelings of shame and vulnerability. Frustration plays a part too, as their annoyance at the societal standards and beauty ideals that are being imprinted on them and exaggerated in the photoshoots.
Although the photographs are carefully staged, Peirone allows the model to move within the setting, capturing in-between moments, be they fragile or confident. She sees her subject and allows them to return their gaze. The artist is looking for the gap between reality and construction. Peirone’s oeuvre poses questions about the strengths and limitations of photographic images and the way we encounter ourselves in them.
For the series ‘Some like it hot’ (2022), Peirone was inspired by selfies posted on Instagram. She noticed similar poses and the same homogenous make-up looks were being posted on the app. Peirone asked girls to recreate the iconic look of Marilyn Monroe with the camera situated where a mirror would be. Captured in the intimate moments of ‘putting their face on‘, the girls consciously or unconsciously explore how classic signifiers of femininity – painted lips, long eyelashes – can be a mask to hide behind or to gain power through. The nontraditional portraits humanize the girls with their smeared lipstick and crooked eyelashes.
The installation ‘Squeaky Stardust’ (2023) features both a video work as well as a series of polaroid-like images. A heavily made-up model can be seen slowly turning around with music playing in the background. Reminiscent of a ballerina in a music box, she circles around and around. A female voice can be heard saying ‘smile’ and the girl complies over and over again. The camera flashes capturing her grimacing, and her makeup smears when she tears up. The attention from the unseen photographer becomes distressing while a toy squeaks covering any vocal expression from the protagonist.
Julia Peirone (*1973, Argentina) lives and works in Stockholm, Sweden. Her work has been shown extensively, most notably at solo exhibitions at Liljevalchs+ (2022), Kalmar Konstmuseum (2018), Göteborgs Konstmuseum (2017), and group exhibitions at Moderna Museet (2017), SE, Artipelag (2014), SE, Prague Triennale (2008), CZ and Museum of Photography, Helsinki (2005). UPCOMING: Solo exhibition, House of Sweden, Washington D.C., USA.
Julia Peirone beschäftigt sich in ihren Foto- und Videoarbeiten mit Identitäts- und Genderthemen. Ihren Bildwelten bestimmen Mädchen im Teenageralter und jungen Frauen, die noch auf der Suche nach ihrer Identität sind. Unser heutige visuelle Wahrnehmung begünstigt eine Selbstverherrlichung und Besessenheit von abstrakten und kaum zu erreichenden Schönheitsidealen.
Peirone zeigt die Suche ihrer Protagonistinnen nach sich selbst und ihrer Sexualität, während sie gleichzeitig mit Gefühlen von Scham und Verletzlichkeit konfrontiert sind. Auch Frustration spielt dabei eine Rolle: über gesellschaftlichen Normen und Schönheitsideale, die ihnen aufgezwungen und in Fotoshootings noch übertrieben werden.
Obwohl die Motive sorgfältig inszeniert sind, lässt Peirone ihre Models sich in der Umgebung bewegen und fängt dabei zerbrechliche oder selbstbewusste Momente ein. Sie sieht ihr Subjekt und erlaubt ihm, den Blick zu erwidern. Die Künstlerin findet dabei Spannungsfelder zwischen Realität und Konstruktion. Peirones Werk stellt so Kraft und Begrenztheit fotografischer Bilder infrage – und auch die Art und Weise, wie wir uns in ihnen wiederfinden.
Für die Serie ‚Some like it hot‘ (2022) ließ sich Peirone von auf Instagram geposteten Selfies inspirieren, bei denen ihr auffiel, dass in dem Medium ähnliche Posen und gleiche homogene Make-up-Looks gepostet wurden. Peirone bat bei ihren Shootings die Mädchen, den ikonischen Look von Marilyn Monroe nachzustellen, wobei die Kamera an der Stelle eines Spiegels platziert werden sollte. In den intimen Momenten des „Schminkens“ erkunden die Mädchen bewusst oder unbewusst, wie klassische Zeichen der Weiblichkeit – aufgemalte Lippen, lange Wimpern – eine Maske sein können, hinter der man sich verstecken oder durch die man Macht erlangen kann. Die unkonventionellen Porträts vermenschlichen die Models mit ihrem verschmierten Lippenstift und ihren gebogenen Wimpern.
Die Installation ‚Squeaky Stardust‘ (2023) besteht aus einer Videoarbeit und einer Reihe von polaroid-artigen Bildern. Man sieht ein stark geschminktes Model, das sich langsam dreht, während im Hintergrund Musik läuft. Sie erinnert an eine Ballerina in einer Spieldose die ständig im Kreis dreht. Eine Frauenstimme sagt: ‚Lächeln‘, und das Mädchen tut es immer wieder. Die Kamera blitzt und fängt ihre Grimassen ein, ihr Make-up verschmiert, wenn sie Tränen vergießt. Die Aufmerksamkeit des unsichtbaren Fotografen wird zur Qual, während ein quietschendes Spielzeug jeden stimmlichen Ausdruck der Protagonistin überdeckt.
Julia Peirone (*1973, Argentinien) lebt und arbeitet in Stockholm, Schweden. Ihre Arbeiten wurden in zahlreichen Ausstellungen gezeigt, vor allem in Einzelausstellungen bei Liljevalchs+ (2022), Kalmar Konstmuseum (2018), Göteborgs Konstmuseum (2017) und in Gruppenausstellungen bei Moderna Museet (2017), SE, Artipelag (2014), SE, Prague Triennale (2008), CZ und Museum of Photograhy, Helsinki (2005). Kommende Einzelausstellung: House of Sweden, Washington D.C., USA.
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