INKA & NICLAS | PERCEPTIONS
18 January – 22 February 2025
Inka & Niclas, 4K Ultra HD IX, 2018
The acclaimed artistic duo Inka and Niclas Lindergård primarily create photography-based works. Their diverse practice draws inspiration from the aesthetics of popular culture, examining its influence on how we perceive nature. Perceptions presents a selection of their works, exhibited for the first time at Dorothée Nilsson Gallery.
„How does one summarise a practice spanning nearly two decades?
The photographic medium possesses a violent power. Photography creates beauty, but it can also consume the nature it depicts – like the generic image of a palm tree at sunset that has adorned printed calendars, beach towels, and posters since the 80s. Consumed by popular culture, the motif became so saturated that it still tends to touch on kitsch aesthetics. As a result, viewing an actual palm tree at sunset can seem trivial to someone who has seen too many reproduced depictions.
In their lens-based practice, Inka and Niclas Lindergård recurrently delve into the realm of the overly consumed portrayals of nature. Throughout their work, the artist duo has investigated the mechanics of vision and our relationship with nature as depicted through the camera lens. Despite classical training in the photographic medium, there is a constant urge to challenge its conventions, to playfully explore what photography can be in the encounter with new materials and forms. Today, photography and the photographic gaze have become so prevalent that most of us now possess a developed visual perception. We know at increasingly younger ages when the lighting conditions are optimal for a certain type of image, or from which angle a landscape is most ideally depicted. With the help of digital platforms, nature photographs are consumed in a way never before seen. We have access to innumerable sunsets, seascapes, and depictions of the most magnificent northern lights – to the extent that the eye becomes saturated with the heightened beauty. The abundance simply numbs us. How does this affect our perception?“
– Text by Olga Krzeszowiec Malmsten, from the book Inka & Niclas: Extensions, Art & Theory Publisher, 2024
Inka & Niclas Lindergård’s work has been shown extensively since the start of their collaboration 18 years ago. Among their recent exhibitions are ‚Second Nature: Photography in the Age of the Anthropocene‘, NASHER Museum of Art at Duke University, North Carolina (2024), ‚Extensions‘, Haus am Kleistpark, Berlin (2024), ‚Human / Nature‘, Fotografiska, New York (2024), ‚Rethinking Landscape‘, Museo Fortuny, Venice (2023), ‚Return to Nature‘, Pearl Art Museum, Shanghai (2023), ‚In Bloom‘, Fotografiska, Stockholm (2023), ‚Family Portraits‘, Museum Quartier, Vienna (2022), and ‚Destination: From the Seaside Resort to the Cosmos – International Biennial of Contemporary Art of South America‘, MAR Museum, Mar del Plata (2021). For Circulations(s), Le Centsquartre-Paris (2021) their work was shown throughout 11 metro stations of Paris. Their work is included in private and public collections such as Moderna Museet, Gothenburg Museum of Art, Public Art Agency Sweden, SE, Fries Museum, NL, Edith Maryon Foundation, CH and Arendt Collection, LU. They were awarded the EMOP Arendt in 2021.
Das gefeierte Künstlerduo Inka und Niclas Lindergård erschafft vorwiegend fotografiebasierte Werke. Ihre vielseitige Praxis lässt sich von der Ästhetik der Popkultur inspirieren und untersucht deren Einfluss auf unsere Wahrnehmung der Natur. Perceptions präsentiert eine Auswahl ihrer Werke, die zum ersten Mal in der Dorothée Nilsson Gallery ausgestellt werden.
„Wie fasst man eine Praxis zusammen, die sich über fast zwei Jahrzehnte erstreckt?
Das Medium Fotografie besitzt eine große Macht. Fotografie schafft Schönheit, aber sie kann die Natur, die sie abbildet, auch banalisieren – wie z.B. das typische Bild einer Palme bei Sonnenuntergang, das seit den 1980er Jahren Kalender, Strandtücher und Poster ziert. Durch diese Art der Populärkultur ist das Motiv so überstrapaziert, dass manche es als kitsche Ästhetik abtun. So kann der Anblick einer realen Palme bei Sonnenuntergang für jemanden, der schon zu viele Reproduktionen des Motivs gesehen hat, trivial erscheinen.
Inka und Niclas Lindergård tauchen in ihrer Fotoarbeit immer wieder in das Reich der übermäßig konsumierten Naturdarstellungen ein. Das Künstlerduo untersucht in ihrem Werk die Mechanismen des Sehens und unser Verhältnis zur Natur, wie sie durch die Linse der Kamera dargestellt wird. Trotz ihrer klassischen Ausbildung im Medium Fotografie haben sie ständig den Drang, die Möglichkeiten der Fotografie zu hinterfragen und deren Grenzen im Hinblick auf neue Materialien und Formen spielerisch auszuloten. Heutzutage sind die Fotografie und der Blick darauf so weit entwickelt, dass die meisten von uns über eine ausgeprägte visuelle Wahrnehmung verfügen. Wir wissen immer früher, wann die Lichtverhältnisse für einen bestimmten Bildtyp optimal sind oder aus welchem Blickwinkel eine Landschaft am besten zu sehen ist. Mit Hilfe digitaler Plattformen konsumieren wir Naturfotografien auf eine nie dagewesene Art und Weise. Wir haben Zugang zu unzähligen Fotos von Sonnenuntergängen, Meereslandschaften und Darstellungen der schönsten Nordlichter – und zwar zu so vielen, dass das Auge oft von deren überbordenden Schönheit übersättigt ist. Die Fülle erschlägt uns. Wie wirkt sich das auf unsere Wahrnehmung aus?“
– Übersetzt aus dem Text von Olga Krzeszowiec Malmsten, aus dem Buch Inka & Niclas: Extensions, Art & Theory Publisher, 2024
Die Arbeiten von Inka & Niclas Lindergård wurden seit Beginn ihrer Zusammenarbeit vor 18 Jahren vielfach ausgestellt. Zu ihren jüngsten Ausstellungen zählen „Second Nature: Photography in the Age of the Anthropocene“, NASHER Museum of Art an der Duke University, North Carolina (2024), „Extensions“, Haus am Kleistpark, Berlin (2024), „Human / Nature“, Fotografiska, New York (2024), „Rethinking Landscape“, Museo Fortuny, Venedig (2023), „Return to Nature“, Pearl Art Museum, Shanghai (2023), „In Bloom“ im Fotografiska, Stockholm (2023), „Family Portraits“ im Museumsquartier, Wien (2022) und „Destination: From the Seaside Resort to the Cosmos – International Biennial of Contemporary Art of South America“, MAR Museum, Mar del Plata (2021). Während der Ausstellung „Circulations(s)“, Le Centquatre-Paris (2021) wurden ihre Arbeiten in 11 Pariser Metrostationen gezeigt. Ihre Werke sind in privaten und öffentlichen Sammlungen vertreten, darunter das Moderna Museet, das Kunstmuseum Göteborg, die Public Art Agency Sweden, das Fries Museum (NL), die Edith Maryon Foundation (CH) und die Arendt Collection (LU). 2021 wurden sie mit dem EMOP Arendt ausgezeichnet.